Siirry suoraan sisältöön.


Sujuv
aa asiointia aikuiskoulutustukiasiakkaille


Linda Ranta huolehtii osaltaan siitä, että aikuiskoulutustuen hakeminen sujuu näppärästi. 
Hän on aikuisopiskelijan etuuksien asiointipalvelun tuoteomistaja. Linda on vastannut ServiceNow -alustalle rakennetun palvelun jatkokehittämisestä vuodesta 2021 lähtien. 

 Ohjaan sprinttien suunnittelua sekä yhteistyötä järjestelmätoimittajan suuntaan. Etuuskäsittelytyön arjen huomioiminen on tärkeää, joten kehitystiimi tekee tiivistä yhteistyötä palveluasiantuntijoiden kanssa, Linda avaa työnkuvaansa.  

Kiinnostunut pääsee tekemään erilaisia asioita 

Lindalla on pitkä 16 vuoden ura rahastossa takanaan, ja sen aikana hän onkin nähnyt ja tehnyt paljon. Linda tuli toimistotyöntekijäksi Työllisyysrahaston edeltäjään Koulutusrahastoon vuonna 2006. Tuoreella IT-tradenomilla oli työkokemusta kesätöiden verran.  

Linda siirtyi etuuskäsittelijäksi asiakaspalveluun seuraavana vuonna. Hän aloitti avustavat tietohallinnon tehtävät jo silloin, kunnes siirtyi vuoden 2016 lopulla kokopäiväiseksi tietojärjestelmäasiantuntijaksi. 

Sen jälkeen Linda on tehnyt järjestelmätestausta, suunnittelua, määrittelyä ja etuuksien raportointia. Hän on ollut mukana esimerkiksi intran kehittämisprojektissa sekä aikuiskoulutustuen ja ammattitutkintostipendin lakiuudistuksissa sekä tulorekisterin palkkatietojen ja etuustietojen hyödyntämisessä Työllisyysrahastossa. 

”Kannattaa olla aktiivinen ja tehdä työnsä hyvin, se kyllä palkitaan. Kun tuo kiinnostusta esiin, niin pääsee tekemään eri juttuja”, Linda toteaa monipuolisesta työhistoriastaan rahastossa. 

Paperipinoista automaattiseen käsittelyyn 

Vuosien saatossa paljon on muuttunut niin Lindan toimenkuvassa kuin rahastossakin. Lindan aloittaessa teknologiatiimi koostui vain tietohallintopäälliköstä. Nykyään rahastossa on useampi tuoteomistaja. Myös etuuskäsittely on nykyaikaistunut aimoharppauksin. 

”Kun tein etuuskäsittelyä, paperihakemukset olivat pinossa esihenkilön huoneessa, josta kävimme niitä yksitellen hakemassa. Nyt paperihakemuksia tulee vuosittain muutamia”, Linda muistelee viidentoistavuoden takaista aikaa.   

Palveluiden kehittämisessä on siirrytty muutama vuosi sitten määrittelymallista ketterään kehitykseen ja sprintteihin, millä halutaan varmistaa ajantasaiset ja tarpeenmukaiset verkkopalvelut sekä asiakastyytyväisyys. Oman lisänsä kehittämistyöhön tuovat muuttuvat lakisäädökset. Esimerkiksi saavutettavuusvaatimuksilla pyritään luomaan verkkopalveluista mahdollisimman käytettävät jokaiselle, mikä täytyy ottaa huomioon kaikissa digialustoissa. 

Asiakkaat vaativat Lindan mukaan nopeaa tietojärjestelmää sekä sujuvaa ja joustavaa palvelua. Tähän on saatu vastattua muun muassa lisäämällä päätöksenteon automaatioastetta. Nykyään maksuhakemuksista jo 80 prosenttia käsitellään automaattisesti, mikä vapauttaa aikaa itse asiakaspalvelutyöhön.  

”Asiakkaat saavat nykyään äänensä kuuluviin, sillä kehittämisessä hyödynnetään asiakaspalautteita ja etuuskäsittelijöiden havaintoja paljon enemmän kuin ennen”, toteaa Linda tyytyväisenä.  

Vaikka vuosien saatossa on ollut organisaatiomuutoksia ja isoja myllerryksiä, on Linda jaksanut hyvin. Hän arvostaa uusia, hyviä toimitiloja, vaikka aluksi ajatus monitoimitiloista kauhistutti. Hyvät etätyömahdollisuudet myös helpottavat kauempana asuvan arkea. Kaikkein eniten kiitosta saavat kuitenkin kollegat.   

”Parasta työssäni ovat työkaverit ja ihmiset ylipäänsä. Meillä on tosi hyvä ilmapiiri ja kiva kehitystiimi, jolla on yhteinen tavoite”, Linda kehuu. 

Sivu päivitetty: 22.3.2023