Siirry suoraan sisältöön.
Blogi

Aikuisopiskelijan etuuksien asiointipalvelu uudistuu

BLOGI 8.11.2019 9.00
etuuspalvelun tuoteomistaja

Aikuiskoulutustuen ja ammattitutkintostipendin hakijat pääsevät asioimaan uudistuneessa asiointipalvelussa 2. tammikuuta lähtien. Samaan aikaan alamme hyödyntää tulorekisterin palkkatietoja aikuiskoulutustuen myöntämisessä.

Olemme painottaneet vuoden kestäneessä järjestelmäuudistusprojektissa etenkin käytettävyyttä ja asioinnin sujuvuutta. Palvelu on rakennettu niin, että se vastaa käyttäjäryhmämme tarpeisiin ja palvelee paremmin tuen hakijoita.

Olemme halunneet tehdä hakuprosessista ja tulorekisterin kautta hyödynnettävistä tiedoista asiakkaille mahdollisimman läpinäkyvän. Näytämme uudessa asiointipalvelussa jo hakemuksen tekemisen yhteydessä asiakkaalle ne tulo- ja työnantajatiedot, joiden perusteella hänen aikuiskoulutustukensakin myönnetään. Asiakkaamme saa näin mahdollisuuden korjata heti tietonsa.

Myös asiointipalvelumme sekä lomakkeidemme ulkoasu uudistuu. Visuaalinen ilme on yhtenäinen Työllisyysrahaston verkkosivujen kanssa, josta useimmiten asiointipalveluun saavutaan. Väreissä ja teksteissä on myös otettu huomioon saavutettavuusvaatimukset.

Kehityksessä hyödynnetty myös talon ulkopuolisia testaajia

Olemme testanneet uutta asiointipalvelua sisäisesti satoja tunteja, mutta koska käytettävyystestaus perustuu asiakkaiden käyttökokemukseen, halusimme saada palautetta myös rahaston ulkopuolisilta henkilöiltä. Saimmekin neljältä testaajaltamme erittäin hyödyllistä ja arvokasta palautetta uudesta asiointipalvelustamme. Tehtyjen havaintojen perusteella saimme korjattua useampia käyttäjän mahdollisia ongelmakohtia palvelussamme.

Kun uusi aikuisopiskelijan etuuksien asiointipalvelumme 2.1.2020 aukeaa asiakkaille, ei kehitys jää tietenkään siihen, sillä pyrimme jatkuvasti seuraamaan asiakastyytyväisyyttä. Asiakkailta saadun palautteen perusteella kehitämme jatkossa asiointipalveluamme yhä käyttäjäystävällisemmäksi. Meille asiakas tulee aina ensin!