79Tilinpäätös 2023 Tilinpäätöksen liitetiedot
2023 alusta kassojen etuuslajeihin sisälly-
tettiin muutosturvaraha, jolla rahoitetaan
yli 55-vuotiaille irtisanotuille työntekijöille
myönnettyjen muutosturvarahojen menoja.
Sosiaali- ja terveysministeriö maksaa
Työllisyysrahastolle valtionosuudet, jot-
ka rahasto maksaa rahoitusosuuksina
työttömyyskassoille. Rahasto hoitaa val-
tionosuuksien ennakot työttömyyskassoil-
le kerran kuukaudessa sen ensimmäisenä
pankkipäivänä. Vuonna 2023 sosiaali- ja
terveysministeriö maksoi rahastolle val-
tionosuuksien ennakkoa kuukausittain
tasasuuruisiin eriin jaettuna, ellei Työlli-
syysrahasto muuta esittänyt.
Tulot ministeriöiltä ja menot työttömyys-
kassoille on kirjattu sen suuruisina, minkä
verran työttömyyskassat ovat maksaneet
kutakin etuutta asiakkailleen. Sosiaali- ja
terveysministeriö vahvistaa työttömyys-
kassojen tilinpäätökset lopullisten tietojen
perusteella kesällä 2024, jolloin rahasto
suorittaa tasaukset tiliasemissa työttö-
myyskassojen ja valtion kanssa.
Työllisyysrahasto vastaa työttömyyse-
tuuksien rahoituksesta annetun lain 4 §:n
nojalla yksin työttömyysturvalain 6 §:ssä
säädetyn korotetun ansio-osan rahoittami-
sesta. Vuoden 2015 alusta lukien ylempien
ansiosidonnaisten työttömyyspäiväraho-
jen laskentasääntöä muutettiin siten, että
päivärahojen taso alentui hieman. Koro-
tettuun ansio-osaan tehtiin sama muutos.
Muutoksella toteutettiin Suomen hallituk-
sen kehyspäätökseen sisältynyt päiväraha-
menojen leikkaus. Muutos on pienentänyt
ansiopäivärahamenoa. Valtiontalouden
säästön toteuttamiseksi Työllisyysrahasto
tilittää säästön määrän (noin 50,3 miljoo-
naa euroa) vuosittain Kansaneläkelaitok-
selle perusturvan rahoitukseen työttömyy-
setuuksien rahoituksesta annetun lain
(555/1998) 23 §:n nojalla.
Maksut Eläketurvakeskukselle ja Valtion
Eläkerahastolle sekä niiden korkoutus
Työllisyysrahaston toiseksi suurin menoerä
on ollut Eläketurvakeskukselle suoritet-
tava maksu, jolla katetaan työttömyyden
sekä koulutus- ja vuorotteluvapaan ajan
huomioon ottamisesta aiheutuvaa eläke-
vastuuta ja -kuluja (työntekijän eläkelain
(395/2006) 74 ja 182 §). Tämä maksu mää-
rätään siten, että sen arvioidaan vastaavan
määrää, joka saataisiin, jos mainituilta
palkattomilta kausilta kertyvän työeläke-
turvan perusteena olevista tuloista suori-
tettaisiin keskimääräistä työeläkemaksua.
Rahasto vastaa edellä sanottua vastaavasti
valtion eläkelain (1295/2006) 62 ja 133 §:ssä
tarkoitetun maksun suorittamisesta Val-
tion Eläkerahastolle.
Eläketurvakeskukselle työntekijän eläke-
lain 12 c §:n (561/1998) mukaan tilikaudelta
suoritettavat maksut perustuvat Eläke-
turvakeskuksen antamaan arvioon, jota
tarkennetaan tilinpäätöksen yhteydessä.
Suoritettujen maksujen ja tarkistetun arvi-
on erotus kirjataan siirtosaamiseksi tai -ve-
laksi. Lopullisen maksun määrä saadaan
Eläketurvakeskukselta tilikautta seuraavan
vuoden keväällä, ja lopullisen ja tilinpää-
töksessä käytetyn maksuarvion erotus
esitetään korjauksena edellisen vuoden
tasausmaksuna tilikautta seuraavan vuo-
den tilinpäätöksessä. Vuoden tarkistettu
ennakko ja edellisen vuoden tasausmaksu
on eritelty tilinpäätöksen liitetiedoissa.