Ilmoita maksetut palkat tulorekisteriin. Työllisyysrahasto saa työttömyysvakuutusmaksuihin liittyvät tiedot tulorekisteristä. Palkkatietoilmoitus tulee tehdä tulorekisteriin pääsääntöisesti viiden päivän kuluessa maksupäivästä. Ajantasaista tietoa tulorekisteristä ja ohjeet palkkojen ilmoittamiseen löydät tulorekisteri-sivuilta .
Tulorekisteriin annetaan palkkatietoilmoitus jokaisesta työntekijästä ja jokaiselta palkkapäivältä erikseen ilman euromääräisiä alarajoja. Myös alaikäiselle maksettu palkka on ilmoitettava tulorekisteriin. Yli 65-vuotiaiden eikä alle 18-vuotiaiden kohdalla ei ole työttömyysvakuutusmaksuvelvollisuutta. Palkka pitää ilmoittaa tulorekisteriin käyttäen vakuuttamisen poikkeustilanteen tyyppiä. Vakuuttamisen poikkeustilanteen tyypiksi pitää valita ”ei vakuuttamisvelvollisuutta työttömyysvakuutus”.
Tulorekisteriin palkkatietoilmoituksella ilmoitettavat tiedot voivat olla joko jokaisen ilmoituksen yhteydessä annettavia pakollisia tietoja tai täydentäviä tietoja. Täydentävät tiedot täsmentävät pakollisesti ilmoitettavia tietoa. Täydentävien tietojen ilmoittaminen kannattaa, jotta vältyt mahdollisista lisäselvityksiltä jälkikäteen. Suosittelemme käyttämään rahapalkkojen ilmoitustapaa 2-täydentävät tulolajit. Suosittelemme ilmoittamaan myös muita vapaaehtoisia täydentäviä tietoja, kuten palvelussuhde-tiedon.
Jos et maksa työttömyysvakuutusmaksuvelvollisuuden alaista palkkaa, ilmoita
Tunnistautuminen asiointipalveluun tapahtuu suomi.fi:n kautta henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.
Työnantajana voit valtuuttaa toisen henkilön tai yrityksen hoitamaan työttömyysvakuutusmaksuasioita puolestasi. Voit myös pyytää valtuutta asioida toisen henkilön tai yrityksen puolesta. Yritykset, yhdistykset ja yksityishenkilöt hoitavat valtuuttamisen Suomi.fi-palvelussa.
Kun työnantaja tai yrittäjä hakee valtuuksia esimerkiksi tilitoimiston edustajalle tai muulle asioitaan hoitavalle taholle, tulee valtuutettavalle valita Työttömyysvakuutusmaksujen ylläpito -rooli. Tämä löytyy Suomi.fi -palvelusta asiakaskategoriasta Työ ja Työttömyys. Tarkemmat ohjeet valtuuttamiseen löydät osoitteesta https://www.suomi.fi/valtuudet.
Kunnat, seurakunnat, oppilaitokset, elinkeinoyhtymät, ulkomaiset yritykset, kuolinpesät, kaupparekisteriin kuulumattomat säätiöt ja julkisen viranomaisen nimenkirjoitusoikeudelliset henkilöt hakevat ensin valtuutusoikeuden Suomi.fi-virkailijavaltuuttamispalvelussa, jonka jälkeen voivat myöntää valtuuksia Suomi.fi-palvelussa.
Kun valtuudet ovat kunnossa, voit hoitaa työttömyysvakuutusmaksuasioita esimerkiksi asiakasyrityksen puolesta työttömyysvakuutusmaksujen asiointipalvelussa. Asiointipalveluun kirjautumisen jälkeen valitset, haluatko asioida yksityishenkilönä, henkilön puolesta vai yrityksen puolesta. Kun valitset asioinnin yrityksen puolesta, näet seuraavaksi listan kaikista yrityksistä, joiden puolesta sinulla on oikeus hoitaa heidän työttömyysvakuutusmaksuasioitaan. Valitse listasta se yritys, kenen asioita haluat tänään hoitaa ja jatka asiointipalveluumme.
Ilmoitukset voit tehdä myös paperilomakkeilla. Mutta nopein ja turvallisin tapa asioida kanssamme on käyttää asiointipalvelua.
Palkkasummailmoituslomakkeella voit ilmoittaa vuoden 2018 ja sitä aiempien vuosien toteutuneet palkkasummat.
Vuodesta 2019 alkaen palkkatiedot ilmoitetaan tulorekisteriin.
Voit myös lähettää koulutuskorvaushakemuksesi alla olevilla lomakkeilla
Lomakkeet voit postittaa maksutta osoitteeseen
Työllisyysrahasto
Tunnus 5017569
00003 Vastauslähetys
Alla tulostettavat palkkasummailmoituslomakkeet
Palkkasummailmoituslomake ruotsiksi
Palkkasummailmoituslomake englanniksi
Autamme mielellämme kaikissa työttömyysvakuutusmaksuihin liittyvissä kysymyksissä. Saat meihin yhteyden nopeiten ja turvallisimmin asiointipalvelumme kautta.
Tavoitat meidän myös puhelimitse numerosta 075 757 0500. Palvelutapahtuman varmistamiseksi ja vakuutusmaksujen asiakaspalvelun laadun kehittämiseksi tallennamme puhelinpalvelun puhelut. Lisätietoa puhelinrekisteriselosteesta löydät Työttömyysvakuutusmaksujen tietosuojaselosteesta.
Sähköpostitse voit olla meihin yhteydessä osoitteella vakuutusmaksut@tyollisyysrahasto.fi. Työnantajien tietoja sisältävät sähköpostiviestit tulee lähettää suojattuna sähköpostina.
Työllisyysrahasto ottaa vastaan sähköisiä ilmoituksia palkkahallinnon ohjelmistoista. Ilmoitusten vastaanotto tapahtuu TYVI-operaattoreiden ja ilmoitin.fi-palvelun välityksellä.
Alla olevasta linkistä löytyvässä tietuekuvauksessa kuvataan Työllisyysrahaston TYVI-operaattoreilta (ml. ilmoitin.fi-palvelu) vastaanottamien tietueiden rakenne.
Lisätietoa ilmoituksen sisältöä koskeviin kysymyksiin saa sähköpostiosoitteesta vakuutusmaksut@tyollisyysrahasto ja teknisiin ja testaukseen liittyviin kysymyksiin sähköpostiosoitteesta tiedon.valitys@tyollisyysrahasto.