Vastuunrajoitus

Tällä verkkosivustolla annetut tiedot eivät ole arvopapereita koskeva myyntitarjous Yhdysvalloissa, Australiassa, Kanadassa, Hongkongissa, Japanissa, Singaporessa tai missään muussa maassa, jossa tällainen tarjous olisi vastoin lakia. Arvopapereita ei ole rekisteröity eikä rekisteröidä Yhdysvaltain arvopaperilain (US Securities Act of 1933) mukaisesti, eikä arvopapereita voida suoraan eikä välillisesti tarjota tai myydä Yhdysvalloissa taikka Yhdysvaltain arvopaperilain Regulation S -säännöksessä määritellyille yhdysvaltalaisille henkilöille (US persons) tai tällaisten henkilöiden lukuun.

Mitään tällä verkkosivustolla ei pidä tulkita kehotukseksi tai tarjoukseksi myydä tai ostaa Työllisyysrahaston liikkeeseen laskemia arvopapereita. Työllisyysrahasto antaa tällä verkkosivustolla esitetyt tiedot vilpittömässä mielessä ja ainoastaan tiedoksi.

Siirry suoraan sisältöön.
Pörssitiedote

Työllisyysrahasto: Työllisyysrahaston puolivuosikatsaus 1.1.2024−30.6.2024

PÖRSSITIEDOTE 27.8.2024 11.00

Työllisyysrahasto  
Pörssitiedote  
27.8.2024 Klo 11.00 

Tämä tiedote on tiivistelmä Työllisyysrahaston tammi–kesäkuun 2024 puolivuosikatsauksesta. Puolivuosikatsaus on kokonaisuudessaan tiedotteen liitteenä ja luettavissa verkkosivuilta osoitteesta https://tyollisyysrahasto.fi/sijoittajille/puolivuosikatsaus-2024 

Puolivuositulos jäi matalampien työttömyysvakuutusmaksujen vuoksi ennakoidusti alijäämäiseksi, joskin alijäämää syvensi alkuvuonna työttömyysmenojen kasvu.

Työllisyysrahaston keräämien työttömyysvakuutusmaksujen kertymä jäi ensimmäisellä vuosipuoliskolla ennakoidusti vertailukautta huomattavasti matalammaksi. Tämä johtui siitä, että työttömyysvakuutusmaksuja alennettiin merkittävästi vuodelle 2024 Työllisyysrahaston esityksen mukaisesti. 

Rahaston edunsaajilleen maksamat rahoitusuudet puolestaan nousivat selkeästi edellisvuoteen verrattuna. Vertailukautta heikompi talous- ja työllisyystilanne on johtanut työttömyysmenojen kasvuun alkuvuonna.

Avainluvut tammi-kesäkuu 2024

Luvut ovat miljoonina euroina 1.1.–30.6.2024 1.1.–30.6.2023 1.1.–31.12.2023
Työttömyysvakuutusmaksut ja muut tuotot 1 159 1 773 3 627
Maksetut rahoitusosuudet ja hallintokulut -1 666 -1 478 -2 934
Nettorahoitustuotot 27 22 69
Nettovarallisuuden muutos -480 317 763
Sijoitusomaisuus ja rahavarat 1 741 1 340 1 869
Saamiset, jaksotukset ja käyttöomaisuusvarat 526 1 010 859
Lyhyt- ja pitkäaikaiset lainat 599 598 599
Työttömyysvakuutusmaksu- ja muut velat 127 177 109
Nettovarallisuus 1 541 1 575 2 021
Työttömyysvakuutusmaksu-% (keskimääräinen) 1,61 % 3,04 % 3,04 %
Palkkasumman muutos-%* 2,1 % 6,1 % 4,6 %
Työttömyysaste (keskimäärin) 8,8 % 7,6 % 7,2 %
Sijoitustuotto-% 1,6 % 1,3 % 4,1 %

*Raportointikauden kumulatiivisen palkkasumman muutos edellisvuoden vastaavaan palkkasummaan. Lasketaan palkoista, joista maksetaan työttömyysvakuutusmaksua. 

Toimitusjohtaja Janne Metsämäki:

Alkuvuoden heikko taloussuhdanne ja työllisyyskehityksen heikkeneminen ovat näkyneet myös Työllisyysrahaston taloudessa. Keväällä tarkensimmekin kuluvan vuoden tulosennustetta ennakoimalla alijäämän olevan aiemmin arvioitua suurempi.

Työllisyysrahaston keräämien työttömyysvakuutusmaksujen tasoa alennettiin merkittävästi vuodelle 2024. Suurimmat syyt olivat rahaston hyvä taloustilanne ja suhdannepuskurin kertyminen enimmäismääräänsä sekä näkymät taloudesta ja työllisyydestä. Lisäksi otimme tuolloin huomioon työttömyysturvaan tehtävien säästöjen vaikutukset sekä aikuiskoulutusetuuksien lakkauttamisen.

Työllisyyskehityksen heikkenemisestä huolimatta maksuvalmiutemme on pysynyt hyvänä koko alkuvuoden, ja olemme hoitaneet työttömyysturvan ja muun sosiaaliturvan rahoitustehtävät onnistuneesti. Työllisyystilanteen ennustetaan kääntyvän parempaan loppuvuoden 2024 aikana.

Petteri Orpon hallitus päätti kehysriihessä niin sanotusta sosiaaliturvan säästöjen kanavoinnista. Työllisyysrahaston kannalta tehty ratkaisu oli toimiva, koska työttömyysvakuutusmaksujen tason annetaan edelleen muuttua normaalisti, eikä rahaston rahoitusperiaatteisiin tehty muutoksia. Lisäksi hallitus päätti, että vuodesta 2014 voimassa ollut työttömyysturvan muutoksiin perustuva kanavointiratkaisu poistuu vuoden 2025 alusta.

Valmistaudumme tekemään esityksen vuoden 2025 työttömyysvakuutusmaksujen tasosta elokuun lopussa. Keväällä esitimme arvion siitä, että maksujen muutostarve olisi haarukassa +0,10 - -0,40 prosenttiyksikköä vuodelle 2025.

Aikuiskoulutusetuuksien lakkauttaminen merkitsee isoa muutosta 

Työllisyysrahaston alkuvuotta on määrittänyt hallitusohjelmaan sisältynyt aikuiskoulutusetuuksien lakkauttaminen. Hallitus antoi lakiesityksen aikuiskoulutustuen ja ammattitutkintostipendin lakkauttamisesta helmikuussa.

Kun hallituksen esitys lakkauttamisesta annettiin eduskunnan käsittelyyn, käynnistimme rahastossa lakkauttamiseen liittyvät muutosneuvottelut. Neuvottelut päättyivät, kun lakkauttava lainsäädäntö oli hyväksytty. Neuvottelujen seurauksena Työllisyysrahastossa lakkaa enimmillään 73 tehtävää vuoden 2026 kesään mennessä. Etuuksien lakkauttaminen merkitsee rahaston henkilöstömäärässä isoa muutosta, vaikka etuuksien osuus rahaston menojen kokonaisuudesta on vain noin 10 prosenttia. Muutosneuvottelujen jälkeen tehtävät henkilöstövähennykset toteutuvat asteittain, kun aikuiskoulutustuen maksaminen vähitellen loppuu.

Aikuiskoulutustuen lakkauttamisen jälkeen on käynnistynyt keskustelu korvaavan tukimuodon valmistelusta kasvatus- ja sosiaalialalle. Tätä kirjoitettaessa ei ole tiedossa valmistelun lopputulosta.

Aikuiskoulutustukea haettiin ennätyksellisen paljon alkuvuonna. Muutostilanteesta ja hakemusmäärien kasvusta huolimatta hakemusten käsittely ja etuuksien maksatus ovat sujuneet erinomaisesti. Erityisen ilahduttavaa on, että asiakastyytyväisyys on ollut koko vuoden erinomaisella tasolla, vaikka aikuiskoulutustuen lakkauttaminen on ollut hankalaa niin asiakkaillemme kuin työntekijöillemme. Palveluihimme tyytyväisten ja hyvin tyytyväisten asiakkaiden osuus (CSAT) oli keskimäärin 84 %:ia vuoden ensimmäisellä Puoliskolla.

Katse tulevaan 

Aikuiskoulutusetuuksien lakkauttaminen ja toimintaympäristössämme tapahtuvat muutokset vaikuttavat odotuksiin rahastoa ja sen toimintaa kohtaan. Aloitimme keväällä työn rahaston identiteetin kirkastamiseksi ja jatkamme sitä syksyllä yhdessä henkilöstön kanssa. Identiteettityö tukee myös loppusyksyyn ajoittuvaa strategian päivittämistä. Kaikki tämä työ tähtää siihen, että pystymme jatkossakin hoitamaan yhteiskunnallisesti merkittävät tehtävämme mahdollisimman hyvin.

Työllisyysrahaston muut lakisääteiset tehtävät jatkuvat normaaliin tapaan. Haluamme myös kehittää palvelujamme entistä paremmiksi ja asiakaslähtöisemmiksi. Alkukesästä käynnistimme kyselyn työttömyysvakuutusmaksuasiakkaillemme asiakaskokemuksen kartoittamiseksi ja palvelun parantamiseksi. Palvelumme ovat jo nykyisellään pitkälti digitaalisia ja hyödynnämme myös laajasti automaatiota. Tähän liittyen olemme valmistautuneet automaattisen päätöksenteon lainsäädännön muutoksiin päivittämällä toimintaamme lainsäädännön vaatimusten mukaisesti. Olemme myös päivittäneet ja julkaisseet verkkosivuillamme rahaston eettiset ohjeet. Sen lisäksi olemme liittyneet avoimuusrekisteriin, johon ilmoitamme rahaston vaikuttamistoiminnasta. Kesäkuussa olimme loppusuoralla IT-palveluidemme kilpailutuksen kanssa, jossa haemme uutta yhteistyökumppania toteuttamaan ja kehittämään IT-palveluitamme.

Vaikeasta muutostilanteesta huolimatta olemme hoitaneet lakisääteiset tehtävämme hyvin. Aikuiskoulutusetuuksien lakkautustilanteen keskellä olemme tehneet erinomaista työtä, kehittäneet toimintaamme ja suunnitelleet tulevaa. Kiitos kaikille rahastolaisille muutoskyvykkyydestä ja puhaltamisesta yhteen hiileen.

Työllisyysrahaston toimintaympäristö

Inflaatio on Suomessa hellittänyt, ja Euroopan keskuspankki on siirtynyt korkosyklissä koronlaskuihin. Kokonaistuotannon määrän odotetaan Suomessa pysyvän lähellä edellisvuoden tasoa vuoden 2024 aikana.

Suomen talouden heikko suhdannetilanne on näkynyt myös heikentyvänä työllisyyskehityksenä. Alkuvuoden aikana työttömyysaste on noussut ja työttömyysturvan rahoitustarve kasvanut. Työttömyysasteen trendi on kuitenkin pysynyt paikoillaan jo useamman kuukauden ajan, ja lomautukset ovat vähentyneet kevään korkeimmista lukemista.

Loppuvuoden näkymät

Huhtikuussa 2024 sosiaali- ja terveysministeriölle toimitetussa maksuarviossa ennakoimme, että Työllisyysrahaston nettovarallisuuden muutos olisi noin 620 miljoonaa euroa negatiivinen vuonna 2024 ja nettovarallisuus noin 1 400 miljoonaa euroa positiivinen vuoden 2024 lopussa. 

Puolivuotistilinpäätöstä laadittaessa arvioimme, että Työllisyysrahaston nettovarallisuuden muutos olisi noin 700 miljoonaa euroa negatiivinen vuonna 2024, mikä merkitsisi noin 1 320 miljoonan euron positiivista nettovarallisuutta vuoden 2024 lopussa.  

Helsingissä 27. päivänä elokuuta 2024 

Työllisyysrahasto
Hallitus

Lisätietoja:  

Janne Metsämäki, toimitusjohtaja, 040 522 3614
Karo Nukarinen, johtaja, talous ja rahoitus, 050 564 0920 

Jakelu:  
NASDAQ OMX Helsinki  
Tiedotusvälineet  
www.tyollisyysrahasto.fi 

Tietoja julkaisijasta Työllisyysrahasto

Työllisyysrahasto kerää työttömyysvakuutusmaksut, joilla rahoitetaan mm. työttömyysturvaa ja edistetään palkansaajien osaamisen kehittämistä aikuiskoulutusetuuksilla. Työllisyysrahasto on tärkeä osa suomalaista sosiaaliturvajärjestelmää.

Liitteet

Kategoriat: Työllisyysrahasto