Vastuunrajoitus

Tällä verkkosivustolla annetut tiedot eivät ole arvopapereita koskeva myyntitarjous Yhdysvalloissa, Australiassa, Kanadassa, Hongkongissa, Japanissa, Singaporessa tai missään muussa maassa, jossa tällainen tarjous olisi vastoin lakia. Arvopapereita ei ole rekisteröity eikä rekisteröidä Yhdysvaltain arvopaperilain (US Securities Act of 1933) mukaisesti, eikä arvopapereita voida suoraan eikä välillisesti tarjota tai myydä Yhdysvalloissa taikka Yhdysvaltain arvopaperilain Regulation S -säännöksessä määritellyille yhdysvaltalaisille henkilöille (US persons) tai tällaisten henkilöiden lukuun.

Mitään tällä verkkosivustolla ei pidä tulkita kehotukseksi tai tarjoukseksi myydä tai ostaa Työllisyysrahaston liikkeeseen laskemia arvopapereita. Työllisyysrahasto antaa tällä verkkosivustolla esitetyt tiedot vilpittömässä mielessä ja ainoastaan tiedoksi.

Siirry suoraan sisältöön.
Pörssitiedote

Työllisyysrahasto: Työllisyysrahaston tilinpäätöstiedote vuodelta 2024

PÖRSSITIEDOTE 25.2.2025 11.15

Työllisyysrahasto  
Tilinpäätöstiedote  
25.2.2025 klo 11.15 

Vuositulos jäi matalampien vakuutusmaksujen vuoksi ennakoidusti alijäämäiseksi, joskin alijäämää syvensi työttömyysmenojen kasvu.

Työllisyysrahaston keräämien työttömyysvakuutusmaksujen kertymä jäi vuoden aikana ennakoidusti vertailukautta huomattavasti matalammaksi. Tämä johtui siitä, että työttömyysvakuutusmaksuja alennettiin merkittävästi vuodelle 2024 Työllisyysrahaston esityksen mukaisesti.

Rahaston maksamat rahoitusetuudet puolestaan nousivat selkeästi edellisvuoteen verrattuna. Vertailukautta heikompi talous ja työllisyystilanne vuoden aikana johti työttömyysturvamenojen kasvuun vuoden 2024 aikana.

 Avainluvut

Luvut ovat miljoonina euroina

2024

2023 

Työttömyysvakuutusmaksut ja muut tuotot

2 347

3 627

Maksetut rahoitusetuudet ja hallintokulut

-3 163

-2 934

Nettorahoitustuotot

67

69

Nettovarallisuuden muutos

-749

763

Sijoitusomaisuus ja rahavarat

1 513

1 869

Saamiset, jaksotukset ja käyttöomaisuusvarat

447

859

Lyhytaikaiset ja pitkäaikaiset lainat

599

599

Työttömyysvakuutusmaksu- ja muut velat

89

109

Nettovarallisuus

1 272

2 021

Työttömyysvakuutusmaksu-% (keskimääräinen)

1,61 %

3,04 %

Palkkasumman muutos-%*

2,2 %

4,6 %

Työttömyysaste (keskimäärin)

8,4 %

7,2 %

Sijoitustuotto-%

4,2 %

4,1 %

*Raportointikauden kumulatiivisen palkkasumman muutos edellisvuoden vastaavaan palkkasummaan. Lasketaan palkoista, joista maksetaan työttömyysvakuutusmaksua.

Toimitusjohtaja Janne Metsämäki:

Vuonna 2024 Työllisyysrahaston toiminnassa tapahtui merkittäviä muutoksia ja samaan aikaan suuntasimme katseemme tulevaisuuteen. Eduskunta hyväksyi aikuiskoulutusetuuksien lakkauttamisen, minkä seurauksena aloitimme etuuksien asteittaisen alasajon. Eduskunta hyväksyi myös useita työttömyysturvamenoja alentavia muutoksia. Muutoksen keskellä keskityimme lakisääteisten tehtäviemme toimeenpanoon ja kirkastimme rahaston tulevaisuutta päivittämällä strategiamme.

Jatkossa visionamme on olla arvostettu ja tehokas sosiaaliturvan toimeenpanija. Strategisina tavoitteinamme on tuottaa asiakaslähtöisiä digiajan palveluita luotettavasti ja laadukkaasti sekä nostaa tuottavuutta ja tehokkuutta. Missiomme säilyy ennallaan, sillä tuomme edelleen turvaa työn muutoksissa palveluillamme.

Strategisten kehityshankkeidemme tavoitteena on kehittää digitaalisia palveluitamme, lisätä tehokkuutta ja tuottavuutta sekä parantaa järjestelmiemme toimintakykyä ja -varmuutta. Vuoden 2024 ensimmäisellä vuosipuoliskolla toteutimme julkisen IT-hankinnan kilpailullisena neuvottelumenettelynä ja syksyllä aloitimme hankkeen toteutuksen. IT-alustapalveluiden kehittämiseen keskittyvän hankkeen tavoitteena on mahdollistaa asiakkaillemme, sidosryhmillemme ja henkilöstöllemme nykyaikaiset, käyttäjäystävälliset, luotettavat ja tietoturvalliset digitaaliset ratkaisut ja palvelut myös jatkossa.

Aikuiskoulutusetuuksien lakkautuspäätös nosti hakemusmäärät uudelle tasolle

Aikuiskoulutustukeen oikeutetut aktivoituivat käyttämään tukimahdollisuuttaan eduskunnan lakkautuspäätöstä odotellessa. Alkuvuonna 2024 tuen hakijoiden määrät kasvoivat noin puolitoistakertaisiksi verrattuna edellisvuoden samaan ajanjaksoon. Kuitenkin päätös siitä, ettei aikuiskoulutustukea myönnetä missään tilanteessa opintoihin, jotka alkavat 1.8.2024 tai sen jälkeen vähensi dramaattisesti syksyn hakijamääriä. Hakijamäärien ja kiinnostuksen kasvu sekä lakkauttamiseen liittyvä epävarmuus eivät näkyneet aikuiskoulutustuen asiakastyytyväisyydessä, joka pysyi edelleen erinomaisella tasolla.

Aikuiskoulutusetuuksien lakkauttaminen tarkoittaa myös irtisanomisia. Työllisyysrahastossa pidettiin muutosneuvottelut, ja henkilöstövähennykset toteutuvat lakkautuksen edetessä. Enimmillään Työllisyysrahastossa tulee lakkaamaan 73 tehtävää. Etuuksien lakkauttaminen merkitsee siis rahaston henkilöstömäärässä isoa muutosta, vaikka etuuksien osuus rahaston menojen kokonaisuudesta on vain noin 10 prosenttia.

Julkisuudessa ja eduskunnassa käytiin vilkasta keskustelua aikuiskoulutusetuuksien lakkautuksesta koko lakimuutosprosessin ajan. Tuotimme runsaasti tietoa etuuden käytöstä ja sisällöstä keskustelun sekä päätöksenteon tueksi. Yksi keskustelun aihe oli aikuiskoulutusetuuksien korvaava malli. Tällä hetkellä toteutumassa on opintolainaan perustuva malli sekä jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskuksen (JOTPA) toimeenpanema tuki, joka ei kuitenkaan kohdistu koulutukseen meneville henkilöille vaan työnantajille.

Tulos alijäämäinen, mutta työttömyysvakuutusmaksualennukset jatkuvat

Työllisyysrahaston vuosi 2024 oli matalammista työttömyysvakuutusmaksuista johtuen ennakoidusti taloudellisesti alijäämäinen, joskin alijäämää syvensi työttömyysmenojen kasvu. Hallitusohjelman säästöt näkyivät työttömyysturvamenoissa vasta vähäisessä määrin. Työttömyysvakuutusmaksujen kerääminen ja perintä sekä työttömyysturvan ja muun rahaston vastuulla olevan sosiaaliturvan rahoitus toteutuivat totutusti vakaalla otteella myös vuonna 2024.

Suomen hallitus päätti toteuttaa työttömyysturvan ja muun sosiaaliturvan säästöjen kanavoinnin valtion budjettiin. Kanavointi tehdään sairausvakuutuksen ja sairaanhoitovakuutuksen kautta. Työllisyysrahaston kannalta hallituksen päätös oli toimiva, koska työttömyysvakuutusmaksujen annetaan muuttua normaalisti. Lisäksi hallitus päätti, että vuodesta 2014 voimassa ollut työttömyysturvan muutoksiin perustuva kanavointiratkaisu poistuu vuoden 2025 alusta.

Esitimme edelleen työttömyysvakuutusmaksujen alentamista vuodelle 2025. Esityksessä otimme huomioon talouden ja työllisyyden ennusteet vuodelle 2025, arvion työttömyysturvaan tehtyjen leikkausten vaikutuksesta Työllisyysrahaston menoihin sekä suhdannepuskurin hyvän tason. Toisen perättäisen maksujen alennusvuoden myötä työttömyysvakuutusmaksut ovat alle puolet vuoden 2023 tasosta vuonna 2025. Työttömyysvakuutusmaksujen alentamisesta huolimatta Työllisyysrahaston maksuvalmius on turvattu.

Vastuullisesti katse tulevaan

Vastuullisuustyössä painotuksemme ja päätavoitteemme ovat sosiaalisen vastuullisuuden teemoihin suuntautuvaa, mikä on yhtenevä suunta ydintehtäviemme kanssa. Edistämme YK:n Agenda 2030 kestävän kehityksen tavoitteita erityisesti huolehtimalla työttömyysturvan kestävästä rahoituksesta, aikuiskoulutusetuuksien tehokkaalla toimeenpanolla, sekä noudattamalla ja kehittämällä hyvän hallinnon periaatteita rahastossa. Vuoden 2024 aikana keskityimme erityisesti vastuullisuusraportoinnin mittaristojen määrittelyyn ja toimenpiteiden suunnitteluun, jotta saisimme rakennettua vankan pohjan systemaattiselle vastuullisuustyölle ja vastuullisuudesta raportoimiselle.

Työllisyysrahaston toiminta perustuu osaavan, ammattitaitoisen ja muutoskykyisen henkilöstön työpanokseen. Yhdessä tekeminen on ehdoton voimavaramme. Muutoksen keskellä pystyimme tuottamaan asiakkaillemme erinomaisen asiakaskokemuksen ja hoitamaan lakisääteiset tehtävämme moitteetta sekä suuntaamaan katseemme tulevaan.

Työllisyysrahaston toimintaympäristö

Tilinpäätös osoittaa 749 miljoonan euron alijäämää vuodelle 2024 (763 miljoonaa euroa ylijäämää). Työllisyysrahaston nettovarallisuus oli 1 272 miljoonaa euroa 31.12.2024 (2 021 miljoonaa euroa 31.12.2023).

Vuonna 2024 maailmantalouden kehitystä jarruttivat edelleen sota Ukrainassa, geopoliittiset jännitteet ja asetetut pakotteet. Suomen talouskasvu on jäämässä lievästi negatiiviksesi vuonna 2024. Työmarkkinoiden osalta työllisyyskehitys heikentyi ja keskimääräinen työttömyysaste kohosi 8,4 (7,2) prosenttiin vuonna 2024.

Vuonna 2024 työnantajien maksamat työttömyysvakuutusmaksut olivat yhteensä 766 (1 412) miljoonaa euroa. Työnantajien maksamat omavastuu- ja muutosturvamaksut, sekä työsopimuslain mukaiset vähennykset olivat yhteensä 24 (21) miljoonaa euroa. Palkansaajien maksamat työttömyysvakuutusmaksut olivat yhteensä 806 (1 490) miljoona euroa.

Vuonna 2024 työnantajan keskimääräinen työttömyysvakuutusmaksuprosentti oli 0,82 (1,54) ja palkansaajan työttömyysvakuutusmaksuprosentti 0,79 (1,50). Vuonna 2025 työnantajan keskimääräinen työttömyysvakuutusmaksuprosentti on 0,61 ja palkansaajan 0,59.

Maksoimme aikuiskoulutustukea 31 796 (32 518) henkilölle yhteensä 202,7 (189,3) miljoonaa euroa. Maksettu määrä nousi noin 7 % vuodesta 2023, vaikka tuensaajien määrä laski hieman. Aikuiskoulutustuen saajista palkansaajan aikuiskoulutustukea sai 30 694 (31 439) henkilöä ja yrittäjän aikuiskoulutustukea 1 104 (1 079) henkilöä.

Sijoitimme varoja aktiivisesti rahamarkkinainstrumentteihin, joukkolainoihin, osakkeisiin sekä vaihtoehtoisiin sijoituksiin, omaisuusluokasta riippuen joko suoraan tai rahastojen kautta. Vuoden 2024 sijoitussuunnitelmassa kasvatimme sijoitusten painoa hieman vaihtoehtoisissa sijoituksissa ja joukkolainoissa, rahamarkkinasijoitusten painoa vähensimme hieman. Rahaston varoista oli tilivuoden lopussa sijoitettuina rahamarkkinasijoituksiin 590 (820) miljoonaa euroa, joukkovelkakirjoihin 775 (958) miljoonaa euroa, osakkeisiin 44 (39) miljoonaa euroa ja vaihtoehtoisiin sijoituksiin 103 (83) miljoonaa euroa.

Vuonna 2024 sijoitustemme tuotto oli 4,2 (4,1) %. Tuotto ylitti sekä sijoitussuunnitelmaamme kirjatun tuotto-odotuksen 3,6 (2,8) % ja sijoitustoimintamme vertailutuoton 3,9 (4,1) %.

Arvio tulevasta kehityksestä

Elokuussa 2024 sosiaali- ja terveysministeriölle toimittamamme vuotta 2025 koskevan talousarvion julkaisun yhteydessä arvioimme, että Työllisyysrahaston nettovarallisuuden muutos olisi noin 700 miljoonaa euroa negatiivinen vuonna 2024 ja noin 350 miljoonaa euroa negatiivinen vuonna 2025. Samassa yhteydessä arvioimme, että nettovarallisuus olisi noin 1 320 miljoonaa euroa positiivinen 31.12.2024 ja noin 960 miljoonaa euroa positiivinen 31.12.2025. Työllisyysrahaston nettovarallisuuden muutos oli 749 miljoonaa negatiivinen vuonna 2024 ja nettovarallisuus oli 1 272 miljoonaa euroa 31.12.2024.

Vuoden 2024 tilinpäätöstä laadittaessa arvioimme, että Työllisyysrahaston nettovarallisuuden muutos olisi noin 600 miljoonaa euroa negatiivinen vuonna 2025, mikä merkitsisi noin 670 miljoonan euron positiivista nettovarallisuutta vuoden 2025 lopussa.

Tilinpäätöstiedote 2024

Tämä pörssitiedote on tiivistelmä Työllisyysrahaston tilinpäätöstiedotteesta. Tilinpäätöstiedote julkaistaan kokonaisuudessaan tämän pörssitiedotteen liitteenä sekä Työllisyysrahaston verkkosivuilla osoitteessa https://www.tyollisyysrahasto.fi. Tilinpäätöstiedote 2024 on tilintarkastamaton.

Taloudellinen tiedottaminen vuonna 2025

Tilikauden 2024 vuosikertomus julkaistaan 25.3.2025 rahaston verkkosivuilla osoitteessa https://www.tyollisyysrahasto.fi/sijoittajille/vuosikertomus-2024. Vuosikertomus sisältää toimintakertomuksen, tilinpäätöksen kokonaisuudessaan, selvityksen hallinto- ja ohjausjärjestelmästä sekä palkitsemisraportin.

Työllisyysrahasto julkaisee 1.1.2025 alkavalla tilikaudella yhden kuuden kuukauden puolivuosikatsauksen 30.6.2025 tilanteen mukaisesti. Puolivuosikatsaus tammi-kesäkuulta 2025 julkaistaan 26.8.2025.

Helsingissä 25. päivänä helmikuuta 2025
Työllisyysrahasto
Karo Nukarinen
Johtaja, talous ja rahoitus  

Lisätietoja:
Janne Metsämäki, toimitusjohtaja, 040 522 3614
Karo Nukarinen, johtaja, talous ja rahoitus, 050 564 0920

Jakelu:
NASDAQ OMX Helsinki
Media
www.tyollisyysrahasto.fi

Tietoja julkaisijasta Työllisyysrahasto

Työllisyysrahasto tuo turvaa työn muutoksissa. Keräämme työttömyysvakuutusmaksut, joilla rahoitetaan mm. valtaosa työttömyysturvasta ja yli 55-vuotiaiden muutosturva. Aikuiskoulutustukea myönnämme vuoden 2025 loppuun saakka. Työllisyysrahasto on tärkeä osa suomalaista sosiaaliturvajärjestelmää.

Liitteet

Kategoriat: Työllisyysrahasto